Man tager vad man haver

Den här veckan fick jag tänka om kring mina fastedagar, då jag igår morse blev väckt av ett samtal som ledde till att jag fick cykla till jobbet utan förberedda faste-matlådor. Det blev, som ni nog förstår, väldigt svårt att genomföra en fastedag då, så det fick bli det idag istället.
Det som är skönt med fastedagar är att en (oftast) förbereder allt dagen/kvällen innan, och då behöver man inte tänka så mycket när själva fastedagen äger rum. Det är bara att äta det som planerats liksom, utan vidare ansträngning. Så skönt! Det största problemet jag haft med mat är att man just inte vet vad man ska äta när det väl är dags, man har ingenting förberett, klockan börjar bli mycket och irritationen smyger sig på. Nu har jag åtminstone lärt mig att planera mina fastedagar, just för att man behöver räkna mycket på att få i sig rätt mängd kalorier, och förhoppningsvis kan det även leda till att jag lär mig att planera bättre kring övriga måltider.
Idag blev det en "man-tager-vad-man-haver-frukost", med ihopplock från kyl, frys och skafferi. Det jobbiga när man inte följer ett förbestämt recept är ju att en själv får anstränga sig lite mer genom att räkna ut vad alla små ingredienser innehåller för att man inte ska äta för mycket/lite kalorier den dagen. Men jag, som tycker att det är väldigt kul att göra små uträkningar överallt och hela tiden, tycker även att det är ganska kul att räkna ut kalorimängden på mina måltider. 
Frukosten bestod av den sista skvätten kesella som fanns kvar i burken, blåbär, kokoschips, pekannötter och torkade aprikoser. Det såg inte mycket ut för världen, men jag blev helt klart mätt och nöjd och känner inte att det kommer vara några problem att stå sig på fram till lunchen. 
52metoden 5:2 5:2metoden fasta frukost hälsa hälsosam kost nyttig periodisk fasta
0 kommentarer