Äntligen över + lite resultat

Äntligen är den här veckans fastedagar över, och jag har nu tagit mig igenom tre veckor med fasta. Nej, jag vet att den här veckan inte är slut på riktigt än, men det känns alltid som ett avslutat kapitel varje gång man klarat av sina fastedagar för veckan. Den här veckan var jag dessutom tvungen att sätta båda fastedagarna efter varandra, pga jobb i måndags och äventyr dagligen fr.om. idag och det känns liksom inte så himla kul att ha förberett faste-matlådor om en är bortbjuden. Då får en helt enkelt lida lite två dagar i rad istället. Det var otroligt jobbigt, och igår när det var fastedag nummer 2 kände jag mig väldigt låg och svag, men då kändes det desto bättre att vakna upp imorse och få äta en mer ordentlig frukost. Nu gäller det ju dock att inte överäta när en varit så hungrig så länge, så jag måste verkligen försöka behärska mig och inte vräka i mig sådant som jag inte borde.
Syftet med att jag började med 5:2-metoden var ju som jag tidigare nämnde, både att lära mig att sluta överäta samt att gå ner i vikt. Att inte överäta har jag succesivt lärt mig nu, då kroppen börjar vänja sig vid att jag äter mindre och att jag dessutom inte vill förstöra för mig själv, så då måste jag helt enkelt medvetet dra ner på intaget de andra dagarna också. Jag äter kanske inte mycket mindre mat, men jag försöker verkligen undvika att småäta och dricka onödiga saker. Så på den fronten känner jag att det verkligen börjar bli bra!
Vikten då? Jotack. Imorse, 2,5 veckor in, visade vågen en viktnedgång på -2,6kg! Så snabbt har jag inte lyckats gå ner så "mycket" någonsin förr. Och då har det enbart varit pga att äta mindre två dagar i veckan och äta i princip som vanligt resten, plus att jag varit väldigt duktig med att röra på mig; både många promenader och lite hemmaövningar. 
Fr.om. nästa vecka ska jag dessutom bli bättre på att mäta både midja, lår, armar och höfter, för att se om jag minskar något över tid. 
 
 
52metoden 5:2 5:2metoden hälsa hälsosam kost mat periodisk fasta
0 kommentarer

LOPPIblogbag Vårpepp

Förra veckan fick vi hem en ny LOPPIblogbag, och vi är minst lika nöjda som förra gången. Det är alltid kul att få testa lite nya produkter, och den här gången var det en större variation som var lämpad både för mamma och barn, vilket gjorde det extra kul.
Yves Rocher Botanical Expertise, Hair rinsing vinegar - En väldoftande hårskölj med ekologiska hallon för ny, frisk glans. Kalkrester i vattnet gör håret matt och trist. Hallonvinäger med sitt låga pH-värde, avlägsnar dessa rester och ger en härlig glans och en läcker doft. Den här produkten luktade verkligen GUDOMLIGT. Typ hallonsylt, så nog var man bra sugen på att hälla i sig istället för i håret. Men, produkten gav verkligen glansigt hår, och trots att jag kanske fick lite väl platt hår så kändes håret ändå väldigt bra efter användning.
Yves Rocher Hydra Vegetal - Innovativ skönhet från växtriket. En underbart krämig, djupt återfuktande 24-timarscréme som har utvecklats specifikt för normal till torr hud med sav från växtriket som kapslar in fukten. Fukten tränger ned på djupet, genom överhudens alla lager - även de mest uttorkade. Resultatet är en fylligare, väl återfuktad hud som strålar av skönhet. Man kände att det verkligen var en återfuktande kräm, och det är något jag kan rekomendera för de med ovan nämnda hudtyper. Jag, som brukade ha normal hy men har förbannats med en konstig hudtyp nu för tiden med utslag och finnar i ansiktet konstant, kanske dock borde testa något som riktar in sig på något som är mer renande än återfuktande.
RFSU Easy Shavin' - är en mjukgörande rakgel med glideffekt. Easy Shavin' är genomskinlig och löddrar inte - för att du ska se var du rakar dig. Den gör det lättare för rakbladet att glida över huden utan att skada den vilket gör din rakning behagligare på hela kroppen. Passar bäst i dusch och med rakhyvel. Har inte hunnit testa produkten än, men tycker att det låter väldigt lovande med den genomskinliga gelen så att en faktiskt ser vad en håller på med. Smart! 
RFSU Nice n' cool - Motverkar röda prickar och ger återfuktande svalka efter rakning. Den är särskilt anpassad för intimrakning, med milda ingredienser för känslig hud men samtidigt med rätt effekt men fungerar bra på hela kroppen. Har inte hunnit testa denna produkt heller, men även detta låter otroligt lovande! 
Edet Ultra Soft - Perfekt balans av styrka och mjukhet, som skämmer bort även den mest känsliga hud. Ett mjukt men starkt 3 lags toalettpapper som skämmer bort din hud. Med Edet Ultra Soft behöver du inte kompromissa mjukhet med tillförlitlighet. Dermatologiskt testad, perfekt även för den mest känsliga hud. Jag säger bara såhär; vi hade ett annat toalettpapper från Edet hemma när vi fick hem denna produkt, och den andra var som sandpapper i förhållande till denna. Jag är inte direkt osäker på vilken av de två jag kommer välja i framtiden om man säger så...
 
DVD Pingvinerna - Dreamworks Animation's topphemliga fen-tastiska Pingvinerna från Madagaskar till hemmabion! De är söta, de är goa och de är tillbaka! Skaparna till Madagaskar visar i denna galna film att fåglar kan vara de perfkta spionerna. Ett team av superspioner slår sig samman med Nordanvinden för att rädda världen. Ett hysteriskt roligt globetrotter-äventyr som hela familjen kommer älska. Release 27 april. Vi har ännu inte hunnit se färdigt filmen, då Olivia har tusen aktiviteter hon vill göra samtidigt och inte har ro att se färdigt en film alla gånger, men det vi sett hittills var väldigt underhållande. Både jag och Olivia skrattade ;) 
Friggs riskakor ; Linfrö & rosmarin och Hampafrö & svartpeppar - Friggs klassiska riskakor kommwe nu i helt ny tappning; tunna och krispiga med superfrön och naturens egna smaksättare. Friggs Riskakor med superfrö är extra tunna, smakrika och innehåller endast naturliga ingredienser. Innehåller 90% fullkornsmajs men även råris, vilket gör riskakorna extra fiberrika. Riskakorna är också nyckelhålsmärkta. Linfrö används traditionellt för sina positiva effekter för magen och sitt innehåll av nyttiga näringsämnen, framför allt omättade fetter men också kostfibrer, protein och mineraler. Hampafrö är egentligen en frukt som innehåller ett rö. Mathampa är en god källa till 18 olika aminosyror, inklusive alla essentiella, och är följaktligen en bra vegansk proteinkälla. Hampafröet innehåller också hög halt av fleromättade fettsyror. Dessa blev storfavoriter här hemma och något vi garanterat kommer handla hem i framtiden! Vi har ätit dem både till frukost, mellanmål och som snacks, som dem är eller med smör och något pålägg. Äter vi dem som de är föredrar vi den med linfrö och rosmarin som har en mildare smak än den andra, men med smör på är båda otroligt goda. De känns dessutom otroligt mycket bättre, nyttigare och godare än de en själv åt som liten; med pizza- och ostsmak bland annat. Det här känns som ett bra alternativ att ge både sig själv och sina barn!
 
 

 
 
friggs loppiblogbag loppiblogbagvårpepp nyaedet rfsuprodukter yvesrocher
0 kommentarer

Man tager vad man haver

Den här veckan fick jag tänka om kring mina fastedagar, då jag igår morse blev väckt av ett samtal som ledde till att jag fick cykla till jobbet utan förberedda faste-matlådor. Det blev, som ni nog förstår, väldigt svårt att genomföra en fastedag då, så det fick bli det idag istället.
Det som är skönt med fastedagar är att en (oftast) förbereder allt dagen/kvällen innan, och då behöver man inte tänka så mycket när själva fastedagen äger rum. Det är bara att äta det som planerats liksom, utan vidare ansträngning. Så skönt! Det största problemet jag haft med mat är att man just inte vet vad man ska äta när det väl är dags, man har ingenting förberett, klockan börjar bli mycket och irritationen smyger sig på. Nu har jag åtminstone lärt mig att planera mina fastedagar, just för att man behöver räkna mycket på att få i sig rätt mängd kalorier, och förhoppningsvis kan det även leda till att jag lär mig att planera bättre kring övriga måltider.
Idag blev det en "man-tager-vad-man-haver-frukost", med ihopplock från kyl, frys och skafferi. Det jobbiga när man inte följer ett förbestämt recept är ju att en själv får anstränga sig lite mer genom att räkna ut vad alla små ingredienser innehåller för att man inte ska äta för mycket/lite kalorier den dagen. Men jag, som tycker att det är väldigt kul att göra små uträkningar överallt och hela tiden, tycker även att det är ganska kul att räkna ut kalorimängden på mina måltider. 
Frukosten bestod av den sista skvätten kesella som fanns kvar i burken, blåbär, kokoschips, pekannötter och torkade aprikoser. Det såg inte mycket ut för världen, men jag blev helt klart mätt och nöjd och känner inte att det kommer vara några problem att stå sig på fram till lunchen. 
52metoden 5:2 5:2metoden fasta frukost hälsa hälsosam kost nyttig periodisk fasta
0 kommentarer